MUISTA NÄMÄ ASIAT, KUN VARAAT MATKAN VERKOSSA

Kirjoittanut keskiviikko, 04 toukokuu 2016 16:22

Ennen matkan verkkovarausta on hyvä lukea hyvin tarkkaan perumista koskevat ehdot varsinkin, jos on epävarma, pääseekö matkalle tai suunnitelmat ovat vasta alustavia. Vaikka et esimerkiksi voisikaan käyttää varaamaasi hotelliyöpymistä, saatat joutua kuitenkin maksamaan sen sopimusehtojen mukaan. Mahdollisuus perua tai siirtää matkaa koskee vain valmismatkoja, joilla on EU-direktiivin takaama minimisuoja.

Matkavarausta tehdessä on oltava erityisen tarkka siitä, että varauslomakkeeseen syötetyt tiedot ovat kirjoitettu oikein. Esimerkiksi lentolippuun väärin kirjoitetun nimen korjaaminen voi tulla kalliiksi, sillä varaukseen tehdyistä muutoksista peritään yleensä palvelumaksu. On jopa tilanteita, joissa ei ole mahdollista tehdä muutoksia lainkaan.

Ennen varauksen tekoa kannattaakin lukea kyseisen palveluntarjoajan ehdoista, voiko tehtyä varausta muuttaa ja tutustua myös toimintaohjeisiin muutosten varalle.

Tutustu huolellisesti myös matkan hinnoitteluun. Mitä hinta sisältää ja mitä ei? Eräät lentoyhtiöt perivät esimerkiksi lisämaksuja matkatavaroiden kuljetuksesta. Hintojen pilkkominen ja paketointi on yleistä, ja se voi hämmentää kuluttajia.

Paras tapa turvata omat rahansa on luottokorttimaksu, joka on muutenkin suositeltavin maksutapa verkko-ostoksissa. Jos olet maksanut luottokortilla ja lentoyhtiö menisi konkurssiin, ennen kuin ehdit käyttää siltä varamaasi ja ostamasi lentomatkan, voit vaatia maksunpalautusta luottoyhtiöltäsi.

Ongelmatilanteissa yritä aina hoitaa asiaa ensin suoraan yrityksen kanssa. Sähköposti on suositeltava tapa, koska tällöin sinulle jää itsellesi todiste yhteydenpidosta ja sen sisällöstä. Jos käytät yrityksen omaa sähköistä lomaketta asian selvittämiseen, on lomakkeen tiedoista mahdollisuuksien mukaan hyvä pyytää tai ottaa sähköinen kopio itselleen.

Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (ECC-Net) on tuottanut mobiilisovelluksen, joka on ilmaiseksi ladattavissa keskeisissä sovelluskaupoissa. ECC-Net: Travel App -niminen sovellus toimii ilman verkkoyhteyttä ulkomaiden roaming-maksujen välttämiseksi ja se on ladattavissa kaikilla EU-kielillä mobiililaitteille, joissa on iOS-, Android- tai Microsoft Windows -käyttöjärjestelmä.

Sovellus auttaa kuluttajia selviytymään vaikeista tilanteista lomamatkalla EU-maissa, Islannissa ja Norjassa, kaikkien näiden maiden kielillä.

Euroopan kuluttajakeskus auttaa, jos matkan ostamisen jälkeen ilmenee ongelmia silloin, kun kyseessä on ulkomainen yritys. Tehtävämme on paitsi antaa ohjeita rajat ylittävissä kaupan kuluttajakysymyksissä, myös sovitella yksittäisiä riita-asioita. Toimintaamme rahoittavat Suomen valtio ja Euroopan komissio.

Suomessa Euroopan kuluttajakeskus on osa Kilpailu- ja kuluttajavirastoa (KKV). Voit seurata toimintaamme kotisivujen, uutiskirjeen ja sosiaalisen median kautta.

VASTUULLINEN VALINTA – MITEN SE TEHDÄÄN?

Kirjoittanut maanantai, 02 toukokuu 2016 09:50

Vastuullinen kuluttaminen on noussut julkiseen keskusteluun yhä enemmän ja hyvä niin.

Huhtikuussa vietettiin Vaatevallankumousta, viikkoa, jonka aikana vaadittiin vastuullisempaa vaateteollisuutta. Parhaimmillaan vastuullinen kuluttaminen huomioi kuluttamisen elinkaariketjun kaikki osapuolet: käyttäjän, tuottajan, yhteiskunnan ja ympäristön, ottaen huomioon rajalliset luonnonvaramme ja päästöjen sitomiskyvyn.

Haastetta vastuullisiin kulutusvalintoihin tuovat kuitenkin muun muassa tuotteiden vaikutusten vaikea jäljitettävyys. Monissa tuotteissa leijonanosa ympäristövaikutuksista jää sinne, missä raaka-aineet on tuotettu, tuote on valmistettu ja jalostettu. Emme tiedä, missä ja miten päällämme olevan t-paidan puuvilla on viljelty ja onko se eettisesti tuotettu. Puhelimen pakkausselosteessa ei lue, minkälaisissa olosuhteissa tarvittavat metallit on louhittu.

Tunnemme helposti itsemme voimattomiksi vastuullisten valintojen edessä. On helppo ummistaa silmät käyttämiemme tuotteiden taustalla olevilta kielteisiltä vaikutuksilta.

Myös kuntien hankintoja ohjaavat yksittäisten ihmisten valinnat. Kunnat hankkivat yrityksiltä vuosittain tuotteita ja palveluita noin 20 miljardilla eurolla. Julkisten hankintojen kohdalla kestävät valinnat tuovat kerralla merkittäviä ympäristösäästöjä, sillä liikuteltavat materiaali- ja rahavirrat ovat usein mittavia.

Kuntien hankintoja säätelee uudistusmyllerryksessä oleva hankintalaki, jonka yhtenä tarkoituksena on helpottaa valintoja hankintatilanteessa. Julkisten hankintojen osalta ohjauskeinot ovatkin periaatteessa selkeitä. Kestävän kehityksen mukaisten valintojen problematiikka on kuitenkin sama kuin yksittäisellä ihmisellä.

Valonia järjesti talvella 2015 – 2016 hankintavalmennusten sarjan yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa. Valmennusten tarkoituksena oli tarjota uutta hankintalakia silmällä pitäen tietoa ja tukea hyvistä kestävistä hankintakäytännöistä kuntien hankintoja tekeville viranhaltijoille. Hankintavalmennuksiin osallistui noin 60 hankintojen parissa töitä tekevää.

Kasvatustieteiden tohtori, Helsingin yliopiston dosentti Arto Salonen puhuu vahvasti kokonaisuuksien ymmärtämisen puolesta. Salosen mukaan oivaltaessamme sen, että olemme osa kaikkea ympärillämme olevaa, voimme myös jokapäiväisillä valinnoillamme asettua osaksi ratkaisua.

Kestävät valintamme ovat kannanottoja ja mitä enemmän niitä on, sen suurempia ovat kokonaisvaikutukset.

Toukokuussa paitsi Euroopan, myös Itämeren alueen ja Suomen merialan toimijoiden katseet kääntyvät kohti Auran rantoja. Turku toimii viikon ajan merellisen osaamisen ja verkostoitumisen keskuksena.

Euroopan meripäivän konferenssi, merkittävin eurooppalainen merialan tapahtuma, järjestetään Logomossa 18.–19.5. Teema on kestävä sininen kasvu. Konferenssissa käsitellään kestävää sinistä kasvua sekä älykkäitä ja kestäviä ratkaisuja. Myös pohjoiset alueet tulevat olemaan huomion kohteena.

Euroopan meripäivät ovat ainutlaatuinen mahdollisuus tuoda monipuolisesti esiin Turkua ja varsinaissuomalaisia merialan toimijoita eurooppalaisille. Ohjelmaan kuuluu muun muassa matchmaking-tilaisuus sekä vierailuja alueen yrityksiin. Turun Messukeskukseen kokoontuu samanaikaisesti elinkeinon edustajia NaviGate-messuille, joka kuuluu myös meripäivän konferenssin vierailukohteisiin.

Meriteemainen viikko alkaa tiistaina 17.5., kun vuorossaan toinen Suomen meripolitiikan ideointi- ja suunnittelutapaaminen järjestetään Turussa. Tapaamisen taustalla toimivat ministeriöt Turun kaupungin ja yliopiston kanssa. Kaikille avoimen tapaamisen pohjalta on tarkoitus alkaa kehittää yhteistä meripolitiikkaa ja edistää yhteistyötä eri toimijoiden välillä.

Kun Euroopan meripäivän konferenssi tuo Turkuun merialan vaikuttajia koko Euroopasta, kohdistuu katse myös Itämeren alueeseen perjantaina 20.5. Centrum Balticumin yhdeksännessä vuosifoorumissa. Teemana on Itämeren alueen meriklusteri. Temaattiset paneelit kattavat aihepiirit laivanrakennuksesta meriliikenteeseen ja -politiikkaan ja niihin osallistuu alojensa asiantuntijoita Alaskaa ja Japania myöten.

Perjantaina kokoontuu myös ensimmäistä kertaa presidentti Tarja Halosen johdolla Centrum Balticumin korkean tason neuvottelukunta. Se paneutuu pohtimaan tulevaisuuden visioita Itämeren alueen monialaisen yhteistyön kehittämiselle.

Euroopan meripäivän viikonloppuna huomio kohdistuu meille kaikille yhteiseen haasteeseen, Saaristomeren suojeluun. Perjantai-iltana ilmaisessa merihenkisessä hyväntekeväisyyskonsertissa Suomen Joutsenen edustalla lavalle nousevat pro bono oopperataivaan eturivin tähdet: mezzosopraano Monica Groop, basso Matti Salminen ja baritoni Waltteri Torikka. Turun filharmonista orkesteria johtaa Leif Segerstam. Hyväntekeväisyysvarat käytetään Saaristomeren Suojelurahaston konkreettiseen työhön Saaristomeren suojelemiseksi.

Ei ole sattumaa, että merellisten tapahtumien ja tilaisuuksien monipuolinen paletti sijoittuu juuri Turkuun. Turku on ja haluaa tulevaisuudessakin profiloitua paitsi Suomen, myös Itämeren alueen ja enenevissä määrin myös Euroopan merellisenä keskuksena.

Telakkateollisuuden uusi nousu alueella on vauhdittanut myös merialan koulutustarjonnan lisääntymistä ja monipuolistumista. Monet Turku-vetoiset ympäristö- tai meriteollisuusasioihin liittyvät hankkeet ovat saaneet EU-rahoitusta.

Katse on vahvasti tulevaisuudessa esimerkiksi Turku Future Technologies:in kautta. Se tuo yhteen kahdeksan suomalaisen korkeakoulun huippuosaamisen vahvistamaan yritysten tutkimus-, kehitys- ja innovaatiokapasiteettia korkeakouluyhteistyön kautta. Nämä ovat muutamia esimerkkejä alueen ottamasta aktiivisesta edelläkävijän roolista meriasioissa.

#EMD2016

#BSRForum

 

Linkit:

Rekisteröityminen Suomen meripolitiikan ideointi- ja suunnittelutapaamiseen: www.lyyti.in/meripolitiikka2016 viimeistään 10.5.

European Maritime Day -konferenssin ohjelma ja ilmoittautuminen 

Itämeri-foorumi

Merihenkinen hyväntekeväisyyskonsertti

Blogin valokuva: Olli Sulin

TYÖLLISTÄ NUORI!

Kirjoittanut maanantai, 04 huhtikuu 2016 13:41

Sähköpostiini satelee ihania työhakemuksia. Haluaisin palkata jokaisen.

Osuuspankin tuella järjestöt voivat palkata 15-17 –vuotiaan nuoren kahdeksi viikoksi. Tämä on todella hieno kädenojennus kolmannen sektorin organisaatioille, joilla on talous tiukalla. Kuinka ihanan innostuneesti nuoret kirjoittavatkaan itsestään. He kehuvat luontevasti ominaisuuksiaan. Toivotan jo nyt jokaiselle, jolle emme voi tarjota töitä, intoa opiskeluun ja työntekoon.

Omassa nuoruudessani aina pääsi töihin: herne- ja mansikkapellolle, laitos- ja hoitoapulaiseksi, kanalaan jne.

Mukavin kesätyöni oli meijerin tuotantoneuvojana. Ajoin kuumana kesänä 1986 yli 12 000 km lähinnä tiloilla, joilla maidon laadussa oli puutteita. Pääsin myös katsomaan sivusta Turun yliopiston projektia. Maidon soluluku kun oli otettu hinnoitteluperusteeksi ja keräsin näytteitä innostuneilta tutkimustiloilta. Meijerin pojat jäivät ikuisesti mieleeni huulenheittoineen. Vasemman käden sormeni paloivat, koska Fiat Ritmon tuuletusjärjestelmä ei toiminut. Huristin maaseudulla ikkuna auki.

Kesätöistä saatu oppi jää muistoihin pitkäksi aikaa. Työpaikoilla on sekä fiksuja että hassuja käytäntöjä. Reilu pomo on mielessä loppuelämän. Pikkumaiset käytännöt ja ilmapiiri, jossa nuori harjoittelija todellakin on pahnanpohjimmainen, kasvattavat sisua. Tylsistäkin tunneista siivousmopin varressa selvittiin.

Joka kesä kerron lapsilleni siitä, että sain Rieskalähteentien meijeristä ostaa halvalla kaksi, kolmekin jäätelöä päivässä. Eri puolella Varsinais-Suomea osoittelen navettoja, joissa olen vieraillut. Sain kesken kesätyön jopa palkankorotuksen, kun tuurasin vakituista neuvojaa.

Kaikki, jotka voitte vaikuttaa, työllistäkää nuori. Älkää palkatko omaa lastanne vaan vaikkapa tyttö, joka kirjoitti, että mielellään tulisi töihin. Äitinsä huolehtii yksinhuoltajana isosta lapsikatraasta.

Toinen muistoni on jalkapallokentän laidalta, jossa kehuin väliajalla tuomarina toiminutta poikaa. Hän sanoi äidin tarvitsevan usein apua, kun isä on merillä. Nuori tienasi ylpeänä taskurahoja ja sai samalla arvokasta kokemusta. Tuomari on pomo, vaikka yleisö ja pelaajat olisivat eri mieltä.

Itse uskon, että saan kesäharjurilta monenlaisia uusia ajatuksia. Harjoitteluhakemuksia lähettäneiden nuorten tavoitteet olivat korkealla. He olivat jo suorittaneet hygieniapassin, isoskoulutuksen ja hoitaneet naapurin lapsia. Enää pitäisi päästä oikeisiin töihin!

 

p.s. Meneillään on tärkeä kampanja Varsinais-Suomen nuorten työllistämiseksi: Kesäduunaa2016 Yritykset haastetaan tarjoamaan töitä nuorille - toivottavasti mahdollisimman moni yrittäjä lähtee mukaan!

Muutin Madridista Turkuun helmikuussa 2013. Varsinaista paluushokkia ei tullut, mutta ulkona liikkuminen ahdisti selittämättömällä tavalla.

Ymmärsin, etten ollut pitkään aikaan kulkenut päivittäin meluisassa autojen ehdoilla toimivassa keskustassa, jossa monikaistaiset autotiet halkovat myös keskustan tiiveintä ydintä.

Liikenteen kaltainen hallitsematon melu on minulle äärimmäisen kuluttavaa. Madrid on oikea autoilukaupunki, mutta keskusta-alueella kävelijän korvat lepäävät. Keskusta on täynnä yksisuuntaisia pikkukatuja eivätkä autojen äänet pääse muodostamaan hermoja raastavaa melumassaa. Lisäksi laajamittainen joukkoliikenne tapahtuu kehittyneen metron muodossa maan alla.

Time -lehden 7.3.2016 numerossa oli pitkä artikkeli robottiautoista. Yksi mielenkiintoinen pohdinnan aihe oli automatisoitujen ja oletettavasti sähkökäyttöisten kulkuneuvojen yleistymisen vaikutus keskustojen liikenteeseen ja parkkikulttuuriin. Kuvittele tilanne, jossa voit hypätä ulos autosta määränpäähän saavuttaessa auton kaartaessa nappaamaan älykkäiden järjestelmien kautta löytämänsä vapaan parkkipaikan keskustan laitamilta. Historiaan jää parkkipaikkajahti ja siitä aiheutuvat päästöt sekä melu.

Tutkija ja insinööri Daniele Quercia kertoi lokakuussa 2014 TED-lavalla, kuinka reitin vaihtaminen voi vaikuttaa käsitykseesi kaupungista.

Pyöräilevä Quercia kertoi, kuinka hänen muuttaessaan Bostoniin karttaopas ehdotti suorimmaksi reitiksi uudelle työpaikalle pakokaasuista, ruuhkaista ja autovaltaista Massachusetts Avenueta, jossa ei ole pyöräteitä. Parin viikon päästä hän päätti kokeilla sattumanvaraisesti yksisuuntaisia pikkukatuja ja sivukujia. Hän löysi muutamaa minuuttia pidemmällä matkalla hiljaisuutta, vehreyttä, kiireettömyyttä ja täysin eri perspektiivin kaupunkiin. Quercia loi alustan, jossa ihmiset pystyivät liittämään karttaan kuvia kaupunkimaisemasta käyttäen asiasanoja kuten ’hiljainen’ ja ’kaunis’. Työn tuloksena kehitetään karttasovellusta nimeltä Happy Maps, joka tarjoaa kulkijalle nopeimman reitin lisäksi myös miellyttävintä reittiä.

Tänä vuonna vietetään Vihervuotta sloganilla Minun maisemani – maalla ja kaupungissa. Tarkoituksena on edistää rakennetun ympäristön viihtyisyyttä ja ihmisten hyvinvointia. Maisema ymmärretään laajasti ja minulle teemavuodessa ja ympäristön viihtyisyydessä onkin suuressa määrin kyse myös äänimaisemasta.

Toivotan ilomielin tervetulleeksi kaikki Quercian kaltaiset ideanikkarit, joiden tavoitteena on harmonisoida kaupunkiympäristöjä. Erityisesti äänien osalta.