SUOMI JA EU KAKSKYT VUOTTA KIMPASSA

Kirjoittanut torstai, 07 toukokuu 2015 12:49

Ensimmäiset "EU-suomalaiset" ovat ehtineet aikuisiksi, tuleehan Suomen liittymisestä Euroopan unioniin tänä vuonna 20 vuotta. Kirjoitin sinä keväänä ylioppilaaksi; onko siitäkin muka 20 vuotta?!

Millaisia ajatuksia Suomen liittyminen Euroopan unioniin herätti tuolloin lukiolaisessa? EU-tiedottajan ei ehkä kannattaisi myöntää, mutta en muista uhranneeni montaakaan ajatusta asialle. Komeiden kiekkoleijonien sinä keväänä ensimmäistä kertaa voittama MM-kulta tuntui tärkeämmältä saavutukselta.

Suomen EU-jäsenyys konkretisoitui minulle vähän myöhemmin tahkotessani maantieteen opinnoissani EU:n NUTS -aluejakoja (Nomenclature des Unités Territoriales Statistiques), tai lähtiessäni Erasmus-ohjelman rahoituksella opiskelijavaihtoon Ranskaan. Vapaa liikkuvuus oli kiva juttu.

Mitä suomalainen sitten EU:sta tänään ajattelee? Enää energiaa ei mene sen pohtimiseen, kannattaisiko jäsen ylipäätään olla. Mutta EU:n tulevaisuus puhuttaa, ja asioiden tilaa onkin syytä kyseenalaistaa ajoittain.

EU-tiedottajan työssäni törmään kuitenkin usein siihen, ettei EU kiinnosta ihmisiä arjen keskellä. Silti EU vaikuttaa myös moniin arjessamme näkyviin seikkoihin esimerkiksi erilaisten säädösten kautta. Kun tavallinen tallaaja meiltä sitten EU:sta kyselee, on aiheena yleensä sosiaaliturva, opiskelu toisessa EU-maassa sekä rahoitusmahdollisuudet.

Europe Direct Varsinais-Suomi kysyi viime syksynä tapahtumissaan, mitä ihmisille tulee mieleen EU:sta ja miten EU näkyy meidän alueellamme. Vastaukset sai kirjoittaa liitutauluseinällemme.

Useimmin tauluun piirtyivät sanat liikkuvuus, rahoitus, turvallisuus, yhteisyys, läheisyysperiaate, euro, byrokratia, paperinpyöritys, hankaluus, Ukraina ja pakotteet, sekä kysymys "oikeasti demokraattinen?"

Ilahduttavaa oli huomata, että vastaajat osasivat mainita myös jotakin konkreettista siitä, miten EU juuri meidän alueellamme näkyy. Vastauksissa mainittiin EU:n osarahoittama Kirjastosilta sekä EU-aiheiset tapahtumat.

Vastaukset ovat linjassa Euroopan komission alkuvuodesta julkaiseman "20 vuotta EU:ssa" -kyselyn kanssa. Tämän mukaan enemmistö suomalaisista pitää itseään eurooppalaisina ja arvostaa EU:n tuomaa liikkumisvapautta ja turvallisuutta, mutta epäilee Suomen vaikutusmahdollisuuksia EU:n päätöksenteossa ja kokee jäsenyyden vaikuttaneen negatiivisesti Suomen talouteen.

Liittomme EU:n kanssa on kuitenkin vielä nuori. Suhteen molemmat osapuolet muuttuvat vanhetessaan. Ehkä kehittymismahdollisuuksia yhä on?

PYÖRÄILIJÄN OSA LIIKENNEVIIDAKOSSA

Kirjoittanut tiistai, 05 toukokuu 2015 09:32

Tapahtui pyörämatkalla kotiin: Auto meinasi kääntyä risteyksessä päälleni, vaikka pyörätien jatkeena olleella suojatiellä paloi vihreä. Jalankulkijat kävelivät koko leveydeltä jalankulku- ja pyörätiellä ja ihmettelivät, kun soitin soittokelloa. Risteyksessä melkein ajoin toisen pyöräilijän päälle, kun hän yllättäen kääntyikin, näyttämättä suuntamerkkiä.

Välillä tuntuu, että liikenne on viidakko, jossa luovimisesta aiheutuu vain paljon stressiä ja mielipahaa ja perille pääseminen on tuurista kiinni. Yllä kuvatun kaltaisina päivinä ei tarvitse ihmetellä, miksi suurin osa liikenneohjeista alkaa sanoilla "Muista varoa..."

Pyöräilyaiheisessa seminaarissa huhtikuun lopussa kuulin liikennelainsäädännön nykytilasta ja siihen tulevasta kokonaisuudistuksesta. Kuunnellessani esittelyä väistämissäännöistä ja siitä, kuinka ne ovat vuosien aikana muuttuneet ja tulevat pian taas muuttumaan, en yhtään ihmetellyt, miksi sääntöjen noudattaminen on välillä haasteellista – niin autoilijoille, pyöräilijöille kuin kävelijöillekin. Tutkimusten mukaan vain 40 % pyöräilijöistä ja 29 % autoilijoista tietää ketä väistetään, missä ja milloin.

Toinen asiantuntija kertoi kuntatutkimuksesta, jossa oli selvitetty jalankulun tilaa. Jalan liikkuminen on kulkumuoto siinä missä esimerkiksi pyöräilykin, mutta se antaa mahdollisuudet aivan toisenlaiseen kaupunkitilan käyttämiseen - ei vain siirtymiseen paikasta toiseen. Jalankulkijoiden tarpeet ovat monesti erilaisia kuin pyöräilijöiden, mutta siitä huolimatta nämä kaksi kulkijakuntaa usein pakotetaan samalle kulkuväylälle.

Liikennekasvatusta on alakouluilta lähtien, mutta hyvin vähän huomioidaan sitä, millaista on olla pyöräilijänä liikenteessä. Elämme ns. autoyhteiskunnassa ja tämä on se näkökulmasta, josta liikennekasvatuskin usein lähtee. Myös kaupunkien liikennesuunnittelulla on osansa siinä, millaiseksi liikkumisympäristöksi kaupungit koemme.
Työssäni painin päivittäin liikkumiseen liittyvien haasteiden parissa. Ihmisten tietoisuus liikennesäännöistä ja hyvistä liikennetavoista löytyy tärkeysjärjestykseni kärkisijoilta ja paljon onkin jo tehty, mutta paljon on vielä tehtävääkin.

Pian alkava kansallinen pyöräilyviikko on hyvä mahdollisuus nostaa pyöräilyasioita esille. Kuka tahansa pyöräilystä innostunut toimija voi järjestää vaikka kaupunkipyöräilyretken tai pyöränhuoltopajan. Pyöräilijän näkökulman liikennekasvatukseen taas voi mainiosti tuoda esille Pyörällä kouluun -päivänä. Lisää pyöräilyviikosta voit lukea osoitteesta http://www.poljin.fi/fi/toimintaa/pyorailyviikko

Liikkumisen ei kuuluisi olla jatkuvaa varomista. Tilannetta parantaisi huomattavasti jo se, että muistaisimme huomioida myös toiset liikenteessä olevat.

STRATEGIOIDEN VÄLISSÄ

Kirjoittanut keskiviikko, 29 huhtikuu 2015 09:47

Varsinais-Suomen kulttuuristrategiaa työstettiin useissa ryhmissä ja työpajoissa syksystä 2014 lähtien, ja maakuntahallitus hyväksyi valmiin työn huhtikuussa 2015. Asiakirjan perusrakenne noudattelee tuoreen maakuntastrategian mallia. Kulttuurin kehittämistavoitteet ja toimenpiteet on palasteltu teemoihin: vastuullisuus, yhteistyötaidot, saavutettavuus ja resurssiviisaus.

Varsinais-Suomen taidetoimikunnalla on vuosien ajalta paljon kokemusta taidealojen kehittämisestä strategioiden kautta. Ydin on aina kahtalainen: Prosessi on itsessään tärkeä, kun työpajat kokoavat yhteen samoista teemoista kiinnostuneet ihmiset. Lopullinen dokumentti on tärkeä, kun se johtaa tekoihin. Ilman tekoja asia jää puolitiehen, jos edes pääsi kunnolla alkamaan.

Edellinen Varsinais-Suomen kulttuuristrategia tehtiin kymmenen vuotta sitten. Asiakirjalle annettiin runollinen nimi Enempi on maailmaa kuin ikkunasta näkyy. Oltiin muutoksen tunnelmissa, sillä Turku oli juuri päättänyt hakea Euroopan kulttuuripääkaupungiksi.

Mitä kymmenen vuoden kuluessa strategiakausien välillä tapahtui? Kulttuuripääkaupunkivuosi 2011 vaikutti maakuntaan ja erityisesti isäntäkaupunki Turkuun merkittävästi. Järjestimme äskettäin keskustelutilaisuuden kulttuuripääkaupunkivuoden vaikutuksista. Miltä muutos näyttää nyt, kun juhlavuodesta on kulunut jo tovi?

Vuotta 2011 kuvattiin tilaisuudessa mm. "Turun olympiavuodeksi" ja luovan talouden nykykielellä "kulttuurin ja taiteen slush-tapahtumaksi". Mitä pidemmälle keskustelu eteni, sitä enemmän tuli esimerkkejä asioista, jotka ovat syntyneet vuoden 2011 vanavedessä.

Yhteistyö, vetovoima ja kulttuuri perusoikeutena olivat vuoden 2005 kulttuuristrategian avainsanoja. Vuonna 2011 asioiden ytimessä olivat yhteistyö ja sisältöjen riskit. Kulttuurin laajaan kattokäsitteeseen mahtuivat kaikki ikäpolvet ja taiteen muodot. Taiteen ja kulttuurin saatavuus ja saavutettavuus olivat tärkeitä ja monet näkivät ja kokivat vuoden mittaan uudenlaista kulttuuria.

Taiteen ja kulttuurin saatavuus ja saavutettavuus ovat tärkeitä tavoitteita myös Varsinais-Suomen uudessa kulttuuristrategiassa. Kulttuuri on lähipalvelua ja se tulisi ymmärtää kansalaisten perusoikeutena.

Erityisen läheinen taiteen saatavuuden teema sekä uudessa että vanhassa strategiassa itselleni on ns. prosenttiperiaatteen edistäminen. Tarkoitus on käyttää yksi prosentti rakennuskustannuksista taiteeseen ja tavoite on tehdä sen avulla mahdollisimman laadukasta rakennettua ympäristöä.

Taiteen on tärkeä tulla osaksi arkiympäristöjämme!

KAIKKI LENKKEILEVÄT

Kirjoittanut perjantai, 24 huhtikuu 2015 08:41

Kaikenlainen urheileminen ja treenaaminen tuntuu olevan supertrendikästä tänä päivänä. Juoksu on yksi monista muotilajeista. Kaikki lenkkeilevät. Kaikki, paitsi minä.

Aurajoen yöjuoksu on Turussa, Aurajoen rannassa, järjestettävä juoksutapahtuma, johon meiltä Varsinais-Suomen liitosta osallistuu yhdentoista juoksijan joukko. Idea osallistumisesta lähti yhdestä juoksemista käsittelevästä lehtisestä ja puolihuolimattomasta heitosta, että voisimme porukalla osallistua. Muuta ei tarvittu.

Tietenkin myös minä olin heti innoissani mukana - siitäkin huolimatta, että edellinen juoksulenkkini ajoittui lukion pakolliseen liikunnan kurssiin, vuoteen 2005.

Juoksemista harrastanut työkaverini lupautui lenkkikaverikseni ja sen jälkeen olikin jo liian myöhäistä perua.

Ensimmäisen harjoituslenkkimme starttasimme seuraavalla viikolla, aamulla ennen seitsemää Aurajoen rannasta, pääkirjaston edestä. En rehellisesti sanottuna uskonut juoksevani viittä kilometriä, en edes kolmea - enhän minä todellakaan ollut mikään juoksijatyyppi, enkä edes erityisemmin pitänyt juoksemisesta. Mietin, miksi ihmeessä olin taas tähänkin ilmoittautunut mukaan.

Lähdimme liikkeelle rauhalliseen tahtiin, juttelimme ja ihailimme jokimaisemaa. Ja juoksimme koko matkan, viisi kilometriä!

Se oli elämäni ensimmäinen viiden kilometrin mittainen lenkki. Se, että pystyin juoksemaan koko matkan, ei kuitenkaan ollut asian hämmentävin puoli. Hämmentävintä oli, että minä oikeasti nautin siitä.

Joskus todella kannattaa ottaa osaa sellaisiinkin asioihin, jotka eivät aivan omiin suosikkeihin kuulu. Lopputulos voi yllättää, kaikessa positiivisuudessaan.

Toivotaan siis lauantai-illalle hyvää juoksusäätä, rentoa yhdessä oloa ja kumppanuushenkeä!

OSTOLASKUJEN AVAAMINEN - TALOUSTIETOJEN VALLANKUMOUS?

Kirjoittanut tiistai, 21 huhtikuu 2015 10:11

Julkishallinnon organisaatioiden, kuten kuntien ja kaupunkien ostolaskutietoja on avattu maailmanlaajuisesti jo vuosia. Tänä keväänä Suomessa herättiin kilpailemaan mikä kaupungeista avaisi ostolaskut vuoden alussa ensimmäisenä. Oulu ja Tampere kamppailivat rinta rinnan, mutta taisi Jyväskylä kiilata viime metreillä ohi.

Itse ihmettelin pitkään, että mitä ihmeellistä tässä on? Ketä ylipäätään kiinnostaa jonkun kunnan tai viranomaisorganisaation taloustiedot? Kunnes kuulin, että Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajusen mielestä eri toimialojen ostot tulevat pienentymään datan avauksen seurauksena.

Yksi pääepäilty selkeisiin kustannusten vähennyksiin on tietojen julkinen repostelu ja yksikköjen parantunut oma käsitys tehdyistä ulkopuolisista ostoista. Ja onhan siinä sekin, että julkisin verovaroin hankittuja ostoja on välillä ihan demokraattisistakin syistä hyvä tarkastella avoimesti, eikö?

Noh, ylipäätään, ostolaskudata on järjetön taulukkorivistö dataa. Tällaisen tietomäärän läpikahlaus on valtava ponnistus normaali-kansalaiselta.

Siksi tietoja yritetäänkin maailmalla visualisoida eri tavoin. Yksi itselle mieluisimmista visualisoinneista on tietenkin karttapohjainen esitys.Tämä ei tietysti ole mahdollista, jos taloustietoja ei ole sidottu mihinkään alueisiin. Eivät nuo pallokartatkaan hassumpia ole, ja tulee himo klikkailla lisää ja katsella mitä kaikkea avautuu.

Summa summarum, ostolaskutietojen avaaminen on todella helppoa. Tarvitaan vain päätös asiasta ja muutama päivä taulukon siivoamista sopivaan tiedostomuotoon. Me autamme myös Varsinais-Suomen liitossa tässä siivoustyössä.

P.S. Alla olevissa kuvissa näet brittien verorahojen käyttöä visualisoituna (http://wheredoesmymoneygo.org/) sekä Ruotsin parin esimerkkikunnan ostolaskujen visualisointi maailmanlaajuisen avoimen ostolaskusivuston avulla esitettynä (https://openspending.org/)