PROJEKTIÄSSÄT TUTKIVAT LOUNAISTIEDON TOIMIVUUTTA

Kirjoittanut keskiviikko, 01 kesäkuu 2016 09:44

Tammikuun 11. päivänä tuiskutti lunta ja pakkanen puri vasten kasvoja. Jokainen meistä Projektiässät -koulutukseen valituista lähestyi uteliaana kauppatorin laidalla odottavaa bussia.

Tarkoituksenamme oli lähteä ensimmäiseen Projektiässien yhteiseen tapaamiseen Turun Kakskertaan. Bussissa vallitsi hieman jännittynyt, mutta odottava ilmapiiri. Pian pääsisimme tapaamaan tulevat projektiryhmäläisemme ja aloittamaan neljä kuukautta kestävän taipaleen yhteistyössä Varsinais-Suomen liiton kanssa.

Projektiässät on korkeakouluopiskelijoiden valmennuskurssi, jonka kautta opiskelijat saavat mahdollisuuden kerryttää omaa projektiosaamistaan oikeassa asiakasprojektissa.

Opiskelijan näkökulmasta tämä on todella hieno tilaisuus päästä testaamaan ja edistämään omia työelämän taitojaan, sillä korkeakouluopinnot eivät useinkaan mahdollista aitoa kosketuspintaa työelämään. Asiakkaat puolestaan pääsevät hyödyntämään opiskelijoiden osaamista, ja saavat heiltä uusia kehittämisideoita omaan toimintaansa. Projektiässiin osallistuminen on siis Win-Win -tilanne kaikille osapuolille!

Meidän projektimme tavoitteena oli selvittää Varsinais-Suomen liiton ja useiden eri yhteistyökumppaneiden yhteisen Lounaistieto-verkkopalvelun käytettävyyttä. Lounaistieto-tiimin tavoitteena on luoda verkkopalvelusta näyttävä sekä moderni “datapankki”, jonka käyttö olisi mahdollisimman helppoa ja intuitiivista.

Tätä varten vierailimme kolmessa Varsinais-Suomen kunnassa ja testasimme palvelun käytettävyyttä useammalla kunnan työntekijällä. Testituloksien perusteella annoimme Varsinais-Suomen liitolle ehdotuksia Lounaistieto-palvelun käytettävyyden parantamiseksi. Yksi projektin kohokohtia olikin erilaisiin työtehtäviin tutustuminen “kulissien takana”.

Kiitos testien mahdollistamisesta Salolle, Mynämäelle ja Turulle.

Toukokuun alussa saimme projektin valmiiksi, ja iloksemme myös asiakas oli tyytyväinen sen tuloksiin. Tiimin vahvuus oli ehdottomasti koulutustaustojemme erilaisuus. Ilman Karinan osaamista käytettävyystestien toteuttaminen olisi ollut lähes mahdotonta, ja Essin tietämys kuntahallinnosta ja -organisaatiosta toi suurta apua tiimin sekä kuntien väliseen yhteistyöhön. Lisäksi Marin ja Arlan kokemus paikkatiedosta ja avoimesta datasta toi tarvittavaa syvyyttä sivuston kehittämiseen. Tämä on yksi loistava esimerkki siitä, kuinka paljon etua monialaisuudesta todella on.

Nyt kesän alkaessa aurinko lämmittää ja jäätelö maistuu hyvältä. Yhteinen taipaleemme Projektiässien ja Varsinais-Suomen liiton kanssa on päättynyt. Olemme todella iloisia siitä, että lähdimme Projektiässiin mukaan ja pääsimme toteuttamaan juuri tätä projektia. Haluamme kiittää Lounaistiedon tiimiä projektin mahdollistamisesta ja sujuvasta yhteistyöstä. Toivotamme myös intoa verkkopalvelun kehittämiseen jatkossakin.

Toivottavasti Varsinais-Suomen liiton ja Projektiässien yhteistyö jatkuu tulevaisuudessakin!

Muutin hetki sitten. Päätin helpottaa muuttoani ja laitoin liudan tavaroitani tori.fi-palveluun. Hintoja miettiessäni mietin myös tavaran arvoa. Pohdin, mitä hyllystä, joka on kalustelevyä tai kaapista, joka on puuta, oltaisiin valmiita maksamaan.

Mietin, kuinka paljon hyötyä tavarasta on minulle ollut ja millaista palvelua se on minulle tarjonnut. Esimerkiksi kirjahylly, josta maksoin 100 euroa ja jota käytin 2,5 vuotta. Sinä aikana olen voinut huoletta säilyttää tavaroitani siististi hyllyssä. Tästä palvelusta olen maksanut siis karkeasti arvioituna 0,125 € / vrk. Hyllyltä saamani palvelu on ollut kohtuuhintaista ja tullut tarpeeseen. Tarpeet kuitenkin muuttuvat tilan tarpeen ja maun muuttuessa.

Mitä jos huonekaluliikkeet olisivatkin tavaran ostamisen sijaan vuokrauspalveluita? Palveluita, joihin sisältyisi jonkinlainen käyttöaikaan sidottu maksu, sekä tuotteen tuonti, huolto ja pois hakeminen. Kuinka vaivattomia muutoista tulisikaan ja kuinka helppoa olisikaan vaihtaa sisustusta!

Tällainen skenaario voi hyvinkin siintää jo lähitulevaisuudessa. Kiertotaloustavoitteiden myötä tuottajan vastuu tulee varmasi lisääntymään ja elinkaariajattelun voimistumisen seurauksena huomio tulee kääntymään tuotteiden suunnitteluun, korjaamiseen ja muokattavuuteen.

Muutto nosti esiin myös muunlaisten yhteiskäyttöpalveluiden tarpeen. Muuton yhteydessä olisin tarvinnut useaan otteeseen henkilöautoa, jollaista en omista. Silloin, kun menopeliä tarvitsen, olisi hienoa, jos sen voisi hakea muutamaksi tunniksi vaikka lähikaupan pihasta. Tällaisia palveluita jo muualla Suomessa onkin, mutta ei Varsinais-Suomessa. Onneksi yhteiskäyttöautot tekevät kovaa vauhtia tuloaan tännekin.

Muutin vuokra-asunnosta toiseen vuokra-asuntoon. Vaakakupissa painaa omalla kohdallani palvelun, tässä tapauksessa asumisen vaivattomuus. Tavallaan vuokra-asunnot ovat yhteiskäyttökulttuurin uranuurtajia ja vuokra-asuntoyhtiöt vieneet asian vielä asteen pidemmälle. Kun asunnosta muutetaan pois, sen pinta remontoidaan ja asunto luovutetaan kodiksi seuraavalle.

Muidenkin tilojen yhteiskäyttöä pitäisi lisätä huomattavasti. Esimerkiksi mökit ovat yli puolet vuodesta tyhjillään ja kaupungeissa ja kuntien keskustoissa on valtavasti tyhjiä tiloja erityisesti virka-aikojen ulkopuolella. Pääkaupunkiseudulla on tällä hetkellä suunnitteilla palvelu, jonka avulla saadaan valjastettua taloyhtiöiden tyhjiä tiloja käyttöön.

Mitä sitten on tarpeellista omistaa? Omia tarpeitaan ja tottumuksiaan on jokaisen syytä pohtia. On paljon yhteiskäyttöpalveluita, joita pidämme itsestäänselvyyksinä kuten pesulat, pukuvuokraamot, yhteissaunat, taksit tai kirjastot.

Jatketaan ideointia, vaikkapa muuton yhteydessä, ja kehitetään lisää tulevaisuuden yhteiskäyttöpalveluita.

MUISTA NÄMÄ ASIAT, KUN VARAAT MATKAN VERKOSSA

Kirjoittanut keskiviikko, 04 toukokuu 2016 16:22

Ennen matkan verkkovarausta on hyvä lukea hyvin tarkkaan perumista koskevat ehdot varsinkin, jos on epävarma, pääseekö matkalle tai suunnitelmat ovat vasta alustavia. Vaikka et esimerkiksi voisikaan käyttää varaamaasi hotelliyöpymistä, saatat joutua kuitenkin maksamaan sen sopimusehtojen mukaan. Mahdollisuus perua tai siirtää matkaa koskee vain valmismatkoja, joilla on EU-direktiivin takaama minimisuoja.

Matkavarausta tehdessä on oltava erityisen tarkka siitä, että varauslomakkeeseen syötetyt tiedot ovat kirjoitettu oikein. Esimerkiksi lentolippuun väärin kirjoitetun nimen korjaaminen voi tulla kalliiksi, sillä varaukseen tehdyistä muutoksista peritään yleensä palvelumaksu. On jopa tilanteita, joissa ei ole mahdollista tehdä muutoksia lainkaan.

Ennen varauksen tekoa kannattaakin lukea kyseisen palveluntarjoajan ehdoista, voiko tehtyä varausta muuttaa ja tutustua myös toimintaohjeisiin muutosten varalle.

Tutustu huolellisesti myös matkan hinnoitteluun. Mitä hinta sisältää ja mitä ei? Eräät lentoyhtiöt perivät esimerkiksi lisämaksuja matkatavaroiden kuljetuksesta. Hintojen pilkkominen ja paketointi on yleistä, ja se voi hämmentää kuluttajia.

Paras tapa turvata omat rahansa on luottokorttimaksu, joka on muutenkin suositeltavin maksutapa verkko-ostoksissa. Jos olet maksanut luottokortilla ja lentoyhtiö menisi konkurssiin, ennen kuin ehdit käyttää siltä varamaasi ja ostamasi lentomatkan, voit vaatia maksunpalautusta luottoyhtiöltäsi.

Ongelmatilanteissa yritä aina hoitaa asiaa ensin suoraan yrityksen kanssa. Sähköposti on suositeltava tapa, koska tällöin sinulle jää itsellesi todiste yhteydenpidosta ja sen sisällöstä. Jos käytät yrityksen omaa sähköistä lomaketta asian selvittämiseen, on lomakkeen tiedoista mahdollisuuksien mukaan hyvä pyytää tai ottaa sähköinen kopio itselleen.

Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (ECC-Net) on tuottanut mobiilisovelluksen, joka on ilmaiseksi ladattavissa keskeisissä sovelluskaupoissa. ECC-Net: Travel App -niminen sovellus toimii ilman verkkoyhteyttä ulkomaiden roaming-maksujen välttämiseksi ja se on ladattavissa kaikilla EU-kielillä mobiililaitteille, joissa on iOS-, Android- tai Microsoft Windows -käyttöjärjestelmä.

Sovellus auttaa kuluttajia selviytymään vaikeista tilanteista lomamatkalla EU-maissa, Islannissa ja Norjassa, kaikkien näiden maiden kielillä.

Euroopan kuluttajakeskus auttaa, jos matkan ostamisen jälkeen ilmenee ongelmia silloin, kun kyseessä on ulkomainen yritys. Tehtävämme on paitsi antaa ohjeita rajat ylittävissä kaupan kuluttajakysymyksissä, myös sovitella yksittäisiä riita-asioita. Toimintaamme rahoittavat Suomen valtio ja Euroopan komissio.

Suomessa Euroopan kuluttajakeskus on osa Kilpailu- ja kuluttajavirastoa (KKV). Voit seurata toimintaamme kotisivujen, uutiskirjeen ja sosiaalisen median kautta.

VASTUULLINEN VALINTA – MITEN SE TEHDÄÄN?

Kirjoittanut maanantai, 02 toukokuu 2016 09:50

Vastuullinen kuluttaminen on noussut julkiseen keskusteluun yhä enemmän ja hyvä niin.

Huhtikuussa vietettiin Vaatevallankumousta, viikkoa, jonka aikana vaadittiin vastuullisempaa vaateteollisuutta. Parhaimmillaan vastuullinen kuluttaminen huomioi kuluttamisen elinkaariketjun kaikki osapuolet: käyttäjän, tuottajan, yhteiskunnan ja ympäristön, ottaen huomioon rajalliset luonnonvaramme ja päästöjen sitomiskyvyn.

Haastetta vastuullisiin kulutusvalintoihin tuovat kuitenkin muun muassa tuotteiden vaikutusten vaikea jäljitettävyys. Monissa tuotteissa leijonanosa ympäristövaikutuksista jää sinne, missä raaka-aineet on tuotettu, tuote on valmistettu ja jalostettu. Emme tiedä, missä ja miten päällämme olevan t-paidan puuvilla on viljelty ja onko se eettisesti tuotettu. Puhelimen pakkausselosteessa ei lue, minkälaisissa olosuhteissa tarvittavat metallit on louhittu.

Tunnemme helposti itsemme voimattomiksi vastuullisten valintojen edessä. On helppo ummistaa silmät käyttämiemme tuotteiden taustalla olevilta kielteisiltä vaikutuksilta.

Myös kuntien hankintoja ohjaavat yksittäisten ihmisten valinnat. Kunnat hankkivat yrityksiltä vuosittain tuotteita ja palveluita noin 20 miljardilla eurolla. Julkisten hankintojen kohdalla kestävät valinnat tuovat kerralla merkittäviä ympäristösäästöjä, sillä liikuteltavat materiaali- ja rahavirrat ovat usein mittavia.

Kuntien hankintoja säätelee uudistusmyllerryksessä oleva hankintalaki, jonka yhtenä tarkoituksena on helpottaa valintoja hankintatilanteessa. Julkisten hankintojen osalta ohjauskeinot ovatkin periaatteessa selkeitä. Kestävän kehityksen mukaisten valintojen problematiikka on kuitenkin sama kuin yksittäisellä ihmisellä.

Valonia järjesti talvella 2015 – 2016 hankintavalmennusten sarjan yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa. Valmennusten tarkoituksena oli tarjota uutta hankintalakia silmällä pitäen tietoa ja tukea hyvistä kestävistä hankintakäytännöistä kuntien hankintoja tekeville viranhaltijoille. Hankintavalmennuksiin osallistui noin 60 hankintojen parissa töitä tekevää.

Kasvatustieteiden tohtori, Helsingin yliopiston dosentti Arto Salonen puhuu vahvasti kokonaisuuksien ymmärtämisen puolesta. Salosen mukaan oivaltaessamme sen, että olemme osa kaikkea ympärillämme olevaa, voimme myös jokapäiväisillä valinnoillamme asettua osaksi ratkaisua.

Kestävät valintamme ovat kannanottoja ja mitä enemmän niitä on, sen suurempia ovat kokonaisvaikutukset.

Toukokuussa paitsi Euroopan, myös Itämeren alueen ja Suomen merialan toimijoiden katseet kääntyvät kohti Auran rantoja. Turku toimii viikon ajan merellisen osaamisen ja verkostoitumisen keskuksena.

Euroopan meripäivän konferenssi, merkittävin eurooppalainen merialan tapahtuma, järjestetään Logomossa 18.–19.5. Teema on kestävä sininen kasvu. Konferenssissa käsitellään kestävää sinistä kasvua sekä älykkäitä ja kestäviä ratkaisuja. Myös pohjoiset alueet tulevat olemaan huomion kohteena.

Euroopan meripäivät ovat ainutlaatuinen mahdollisuus tuoda monipuolisesti esiin Turkua ja varsinaissuomalaisia merialan toimijoita eurooppalaisille. Ohjelmaan kuuluu muun muassa matchmaking-tilaisuus sekä vierailuja alueen yrityksiin. Turun Messukeskukseen kokoontuu samanaikaisesti elinkeinon edustajia NaviGate-messuille, joka kuuluu myös meripäivän konferenssin vierailukohteisiin.

Meriteemainen viikko alkaa tiistaina 17.5., kun vuorossaan toinen Suomen meripolitiikan ideointi- ja suunnittelutapaaminen järjestetään Turussa. Tapaamisen taustalla toimivat ministeriöt Turun kaupungin ja yliopiston kanssa. Kaikille avoimen tapaamisen pohjalta on tarkoitus alkaa kehittää yhteistä meripolitiikkaa ja edistää yhteistyötä eri toimijoiden välillä.

Kun Euroopan meripäivän konferenssi tuo Turkuun merialan vaikuttajia koko Euroopasta, kohdistuu katse myös Itämeren alueeseen perjantaina 20.5. Centrum Balticumin yhdeksännessä vuosifoorumissa. Teemana on Itämeren alueen meriklusteri. Temaattiset paneelit kattavat aihepiirit laivanrakennuksesta meriliikenteeseen ja -politiikkaan ja niihin osallistuu alojensa asiantuntijoita Alaskaa ja Japania myöten.

Perjantaina kokoontuu myös ensimmäistä kertaa presidentti Tarja Halosen johdolla Centrum Balticumin korkean tason neuvottelukunta. Se paneutuu pohtimaan tulevaisuuden visioita Itämeren alueen monialaisen yhteistyön kehittämiselle.

Euroopan meripäivän viikonloppuna huomio kohdistuu meille kaikille yhteiseen haasteeseen, Saaristomeren suojeluun. Perjantai-iltana ilmaisessa merihenkisessä hyväntekeväisyyskonsertissa Suomen Joutsenen edustalla lavalle nousevat pro bono oopperataivaan eturivin tähdet: mezzosopraano Monica Groop, basso Matti Salminen ja baritoni Waltteri Torikka. Turun filharmonista orkesteria johtaa Leif Segerstam. Hyväntekeväisyysvarat käytetään Saaristomeren Suojelurahaston konkreettiseen työhön Saaristomeren suojelemiseksi.

Ei ole sattumaa, että merellisten tapahtumien ja tilaisuuksien monipuolinen paletti sijoittuu juuri Turkuun. Turku on ja haluaa tulevaisuudessakin profiloitua paitsi Suomen, myös Itämeren alueen ja enenevissä määrin myös Euroopan merellisenä keskuksena.

Telakkateollisuuden uusi nousu alueella on vauhdittanut myös merialan koulutustarjonnan lisääntymistä ja monipuolistumista. Monet Turku-vetoiset ympäristö- tai meriteollisuusasioihin liittyvät hankkeet ovat saaneet EU-rahoitusta.

Katse on vahvasti tulevaisuudessa esimerkiksi Turku Future Technologies:in kautta. Se tuo yhteen kahdeksan suomalaisen korkeakoulun huippuosaamisen vahvistamaan yritysten tutkimus-, kehitys- ja innovaatiokapasiteettia korkeakouluyhteistyön kautta. Nämä ovat muutamia esimerkkejä alueen ottamasta aktiivisesta edelläkävijän roolista meriasioissa.

#EMD2016

#BSRForum

 

Linkit:

Rekisteröityminen Suomen meripolitiikan ideointi- ja suunnittelutapaamiseen: www.lyyti.in/meripolitiikka2016 viimeistään 10.5.

European Maritime Day -konferenssin ohjelma ja ilmoittautuminen 

Itämeri-foorumi

Merihenkinen hyväntekeväisyyskonsertti

Blogin valokuva: Olli Sulin